Вибираємо ворота для гаража, що відкриваються вгору: рулонні, секційні, підйомно-поворотні
Зміст статті
- Переваги та недоліки підйомних воріт
- Види підйомних воріт
- Підйомно-поворотні ворота
- Секційні ворота
- Рулонні ворота
- Спосіб управління
- Розмір підйомних гаражних воріт
Які вимоги висуваються до гаражу? Він повинен добре захищати автомобіль від злому і холоду, швидко відкриватися і закриватися, по можливості вписуватися в ландшафтний дизайн ділянки. Тому при облаштуванні гаража особливу увагу надають воротам. Напевно, Ви знайомі і з орними, і з розсувними воротами. Вони досі користуються попитом, але програють підйомним механізмам в зручності. Саме на останньому типі конструкцій і зупинимося. Детально вивчимо, які бувають ворота для гаража, що відкриваються вгору, в чому їх переваги, які є недоліки, і що важливо враховувати при виборі.
Переваги та недоліки підйомних воріт
Щоб краще зрозуміти переваги підйомних воріт, необхідно б коротко знати особливості інших механізмів. Орні гаражні ворота ми всі бачили і добре знаємо, як вони працюють. Це максимально надійна і проста в експлуатації і монтажі конструкція. Виготовити розпашні ворота можна практично під будь-який отвір. Головний мінус-необхідність передбачити достатню кількість місця перед гаражем для відкриття стулок. При відкриванні дверей всередину бічні стінки гаража залишаються незадіяними під зберігання. Проблему місця вирішує відкатної механізм, але у нього не все добре з теплоізоляцією, а якщо раптом його заклинити, то відкрити ворота буде складно.
Підйомні гаражні ворота увібрали в собі переваги і орних, і відкатних механізмів:
- ворота при відкритті виявляються під стелею, тому не треба передбачати місце ні поруч з гаражем, ні збоку. Конструкція не забирає корисний простір;
- відмінні протизламні якості;
- хороші теплоізоляційні якості, так як більшість полотен виготовляється з сендвіч-панелей;
- достатня різноманітність кольорів і дизайну. Поверхня може бути гладкою і рельєфною, мати металеві декоративні вставки або імітувати структуру дерева.
Мінуси гаражних воріт, що відкриваються вгору:
- підйомний механізм “з’їдає” від 10 до 25 сантиметрів простору над отвором;
- при ручному управлінні зменшується висота отвору. Зменшення незначне, але все ж його варто враховувати.
Види підйомних воріт
Підйомні гаражні ворота можна поділити на наступні типи:
- підйомно-поворотні-це ворота з цільним полотном, яке при відкриванні спочатку повертається майже в горизонтальні положення і по напрямних «йде» під стелю;
- секційні ворота-конструкції, в яких полотно складається з секцій приблизно по 50 см кожна. При активації механізму підйому секції одна за одною затягуються під стелю, в результаті все полотно виявляється паралельним йому;
- рулонні ворота-нагадують ролети. Складаються з численних ламелей, які при відкриванні воріт намотуються на вал і ховаються в коробі над отвором, причому короб може розташовуватися як всередині, так і зовні гаража.
Детальніше плюси і мінуси шкірного типу воріт розглянемо нижче.
Підйомно-поворотні ворота
Це найпростіший тип конструкції. Полотно воріт приводитися в дію за рахунок важеля і шарнірного механізму, повертається під кутом всередину гаража і по напрямних зсувається під стелю, здійснюючи в результаті поворот на 90 градусів. Полотно незбиране, не поділено на секції, а рама виготовляється з труб квадратного перетину.
При виборі звертайте увагу не тільки на товщину металу, але і на конструкцію підсилень, від цього безпосередньо залежить міцність полотна в цілому, його взломостойкость і стійкість до механічних пошкоджень. Не варто вибирати ворота, грунтуючись тільки на товщину металу, метал – це тільки частина конструкції. Як правило, підйомно-поворотні ворота виготовляються з металу і не утеплені. На відміну від секційних воріт, полотно яких виготовлено з сендвіч-панелей, дана конструкція часто залишається неутепленою. Можна зробити ворота більш “теплими”, використавши легкий утеплювач товщиною більше 20 мм.але варто розуміти що примикання полотна до рами, в силу конструкції, може продувати.
Підйомний механізм може бути влаштований одним з таких способів:
- з пружинами-більш простий, надійний, а тому і більш поширений тип конструкції. Важіль приводити в дію пружини і шарніри, ворота відкриваються і закриваються, виключається випадкове блокування механізму. Це довговічні конструкції, якщо, звичайно, напрямні були змонтовані правильно, а пружини-коректно відрегульовані;
- з противагою (може бути кілька) – конструкція зручніше в експлуатації, якщо полотно важке. Противаги кріпляться до рами через трос.
Це все стосується механічного управління воротами. Також ворота можна оснастити автоматикою, щоб можна було управляти ними, просто натиснувши на кнопку. Це здорожує конструкцію, але і робить експлуатацію більш комфортну.
Плюси підйомно-поворотних воріт:
- найкращі зламостійкі якості серед всіх підйомних воріт, так як маємо справу з надійним монолітним полотном, яке найскладніше пошкодити. Більш того, система блокується зсередини, тому потрапити в гараж можна, якщо тільки зробити отвір в самих воротах, а це складно і шумно;
- компактність при відкриванні, тому встановити конструкцію можна практично в будь-якому гаражі;
- можливість додаткової теплоізоляції і декору на свій розсуд;
- відносно простий і швидкий монтаж;
- простота в експлуатації, можливість встановити автоматику.
З мінусів відзначимо:
- погана ремонтопридатність. При серйозному пошкодженні частини полотна доведеться повністю його міняти-обійтися заміною лише однієї з секцій не вийде;
- між полотном воріт і отвором обовязково залишаються щілини, які бажано приховати ущільнювачем, якщо гараж опалюється і / або утеплений;
- дані ворота, як і інші підйомні механізми, можуть бути встановлені тільки в прямокутні відчини, причому дуже важливо, щоб в гаражі не було перекосів-вимоги до геометрії самої споруди досить жорсткі;
- механізм краде приблизно 20 см висоти гаража, це варто врахувати при проектуванні;
- автомобіль необхідно залишати за 1,5-2 м від воріт перед відкриванням.
Секційні ворота
Полотно складається з секцій висотою приблизно по 50 см, з’єднаних між собою шарнірами. За рахунок останніх полотно досить легко згинається і затягується під стелю, а потім точно так же повертається назад. Кількість шарнірів визначається шириною полотна, але мінімальне їх число-3, завдяки чому забезпечується достатня міцність і жорсткість конструкції.
Конструкція секції може бути виготовлена наступним способом (мова йде про спосіб з’єднання внутрішнього і зовнішнього листа секції між собою):
- за допомогою з’єднання листів в замок і формування замкнутого контуру. Даний варіант робить секцію більш міцною і стійкою до ударних навантажень і розшарування. У закритому стані полотно перетворюється фактично в єдине ціле. Така конструкція хороша своєю міцністю і довговічністю;
- з терморозривом. Даний варіант передбачає що зовнішній і внутрішній листи не стикаються один з одним і заведені в пінополіуретан, що покращує теплоізоляцію.
Незалежно від нюансів конструкції між секціями завжди використовується ущільнювач, який повинен звести нанівець продування і доступ холодного повітря. Ущільнювач ставиться також і під вертикальні напрямні, що додатково покращує теплоізоляцію.
При підйомі полотно рухається уздовж напрямних, вертикально закріплених в отворі, — це своєрідні рейки. На стелі також розташовуються напрямні, перехід від вертикальних до горизонтальних напрямних повинен бути плавний, щоб секції вільно рухалися. Зв’язкова ланка між полотном і рейками-ролики. Крім того, конструкція секційних воріт також включає балансувальний механізм, що забезпечує підйом і опускання конструкції без перекосів. Крайня стельова шина-обмежувач, який не дозволяє воротам ні за яких обставин «зійти з рейок».
Підйомний механізм може бути влаштований наступним способом:
- торсіонні пружини, які ставлять над отвором. Це зносостійкий і довговічний варіант, який витримує більшу кількість відкривань і більшу вагу полотна. Також торсіонні пружини легше регулювати, щоб домогтися найбільш щільного прилягання полотна при закриванні;
- пружини розтягування ставлять з боків від відчину, у вертикальних напрямних. Це більш просте рішення, але в плані довговічності воно не поступається торсіонному механізму. Згодом пружини можуть розтягуватися, внаслідок чого буде потрібно додаткове регулювання.
Секційні ворота можуть відкриватися вручну або автоматично.
Секційні ворота можуть бути як холодними, так і теплими. Останні відрізняються наявністю шару утеплювача (пінополіуретан, мінеральна вата) між внутрішнім і зовнішнім листом металу, виходить класична сендвіч-панель. Теплі ворота встановлюються в опалювальних гаражах. Товщина шару утеплювача може істотно варіюватися. Наприклад, один зі світових лідерів з виробництва гаражних воріт Hörmann пропонує полотна з товщиною 42 або 67 мм.теплоізоляцію можна додатково поліпшити за допомогою ущільнювача контуру ThermoFrame. Він виключає містки холоду і утворює повітряні камери завдяки чому досягається відмінна теплоізоляція. Такі ворота придатні навіть для експлуатації в північних регіонах.
Для теплих гаражів краще вибрати енергоефективні ворота товщиною 67 мм
В якості металу використовують, як правило, нержавіючу або оцинковану сталь, яка може бути декорована яким завгодно способом. Згаданий вище виробник Hörmann пропонує масу варіантів кольорів, роблячи акцент на імітаціях поверхні дерева, а щоб отримати максимальну схожість, можна вибрати не просто гладку поверхню, а панелі з характерним рельєфом. Також можливо використовувати декоративні вставки: з блискучого металу, під дерево, світлопрозорі елементи. Особливо ефектно виглядають ворота, велика частина яких виконана з прозорих вставок. Природно, це не масовий варіант, а скоріше рішення для салонів і виставкових центрів.
Переваги секційних воріт:
- високі показники теплоеффектівності для утеплених полотен. Шумоізоляція також на непоганому рівні;
- хороша взломостойкость. Мало того, що сталевий лист не дуже добре піддається злому, так ще й установка замків дозволяє треба захистити майно. У воротах Hörmann додатково є запатентована механічне блокування воріт, щоб зловмисники не могли розкрити ворота з вулиці;
- економія місця. Система займає небагато місця, а автомобіль може під’їджати впритул до воріт, на відміну від підйомно-поворотних конструкцій;
- можливість встановити електропривод і приводити ворота в дію простим натисненням кнопки;
- надійність і довговічність;
- безпека. Відповідальні виробники оснащують ворота функцією блокування закриття полотна, якщо під ним виявлено перешкоду;
- стійкість до вітрів силою до 35 м / з;
- ремонтопридатність. У разі чого замінити можна одну або кілька секцій, що швидше і дешевше, ніж заміна всього полотна.
Мінус:
- ціна. Секційні ворота обходяться дорожче, ніж багато інших моделей воріт;
- точність монтажу. Якщо орні ворота ще не так вимогливі до геометрії відчину, тому що встановлюються з рамою, то до установки секційних воріт потрібно підійти більше відповідально. Монтаж краще довірити професіоналам.
Що стосується розміру секційних воріт, то є ряд стандартних конфігурацій. Найпопулярнішим вважається полотно 3 х 2,5 метра, що є оптимальним і комфортним варіантом для гаража на одну машину. Природно, можна замовити виготовлення воріт за індивідуальними розмірами, але варто брати до уваги граничні значення: для воріт з пружинами розтягування це 3000х2500 мм, для воріт з торсійними пружинами – 6000 х 2250 мм.
Виготовлення воріт нестандартних розмірів на замовлення займає годину і коштує дорожче. Тому деякі практичні власники гаражів воліють заздалегідь передбачити розмір отвору і замовити готові ворота з наявності на складі, або відповідно до їх розмірами скорегувати розмір отвору в гаражі, наприклад, заклавши зайве піноблоками або цеглою. Якщо отвір менше стандарту, то в даному випадку можна встановити ворота більшого розміру. Монтаж проводитися внакладку зсередини отвору і якщо пристінків і перемички для монтажу досить, то даний варіант цілком допустимо. В крайньому випадку монтажники підрізають секції стандартних воріт, що обходитися дешевше, ніж замовляти ворота за індивідуальними розмірами.
Рулонні ворота
Тут використовується принцип ролет. Полотно воріт складається з тонких стулок, конструкція досить гнучка, тому легко намотується на вал, розташований вгорі відчину і прикритий коробом. Саме полотно виконують з алюмінію або сталі, в залежності від вимог використовується різний ролетний профіль. Для опалювальних гаражів використовують пенозаполненний профіль, для тих, що виходять на вулицю, — екструдований профіль, який добре переносити механічні дії, краще чинити опір злому і більш стійкий до негативних факторів навколишнього середовища.
Сталь міцніше алюмінію, краще переносити механічні та погодні дії, але і коштує дорожче. Якщо в гаражі зберігається дорогий автомобіль, то можна замовити ворота з броньованої сталі. Однак це все не означає, що алюміній поганий – він також відмінно справляється зі своїми завданнями.
Рулонні ворота можуть бути теплими і холодними. Теплі виготовляються з сендвіч-панелей, холодні можуть мати вентиляційні або оглядові вставки.
Полотно піднімається вгору по напрямних, розташованим по обидва боки отвору. Вал, на який намотується полотно, прикривається захисним коробом. Якщо ворота невеликі, то можна використовувати ручне управління, в іншому випадку простіше оснастити систему автоматикою.
Залежно від необхідності ворота можна оснастити сигналізацією, пристроєм дистанційного керування, додатковим замикаючим пристроєм.
Залежно від типу монтажу рулонні ворота бувають:
- накладні (зовнішні) – захисний короб встановлюється над воротами з зовнішньої або внутрішньої сторони. Це найбільш простий в плані монтажу варіант, тому і використовується найчастіше;
- вбудовані-захисний короб встановлюється у верхній частині всередині отвору, що важливо при необхідності зберегти зовнішній вигляд фасаду. Додатковий бонус-захист всіх внутрішніх елементів від опадів. Мінус-крадеться висота отвору, а для деяких гаражів це критичний мінус;
Плюси ролетних воріт:
- займають дійсно мало місця, менше інших підйомних конструкцій;
- відмінний зовнішній вигляд, різноманітність кольорів і фактур, є можливість виконати полотно під дерево;
- доступна ціна;
- невисока вага, тому не буде створюватися додаткове навантаження на стіни і перекриття;
- практичність і безперебійність роботи. За умови грамотного монтажу проблеми з льодом і заклинюванням відсутні в принципі;
- надійність і довговічність;
- висока швидкість монтажу, його відносна простота;
- ролетні ворота швидко відкриваються і закриваються, а при наявності автоматики зробити це ще простіше і швидше.
Мінус:
- не найвищі показники теплоізоляції серед підйомних воріт, вони тримають тепло гірше, ніж аналоги;
- не найвищий рівень безпеки. Краще оснастити ворота охоронною сигналізацією, або ставити їх на території, що охороняється. В іншому випадку придивіться до секційних воріт із захистом від злому;
- обмежені можливості дизайну. Так, вибрати є з чого, але це тільки колір і фактура-такого розмаїття, як, наприклад, для секційних воріт ви не побачите;
- немає можливості встановити хвіртку у ворота.
Спосіб управління
Побічно ми вже порушували це питання в попередніх пунктах. Тепер узагальнимо. За способом управління гаражні ворота бувають:
- з ручною системою управління, коли відкривати і закривати доводиться, застосовуючи власну силу. Особливо напружуватися все одно не доведеться, так як підйомні механізми будь-яких воріт беруть на себе основне навантаження. Такі ворота коштують дешевше, багато хто вважає їх більш надійними;
- з електроприводом, який бере все навантаження на себе. Це зручно, а в разі відсутності електроенергії їх можна легко відкрити і закрити вручну, головне щоб був додатковий вхід в приміщення для розблокування автоматики. Альтернатива-наявність джерела резервного живлення. Залежно від способу управління автоматичні ворота можуть бути:
- з кнопкою, яка розташовується на стіні. Не найкращий варіант як з точки зору безпеки, так і з точки зору зручності. Щоб відкрити ворота, доведеться виходити з машини. Такий варіант годиться тільки в якості резервного на випадок втрати пульта ДУ;
- з пультом ДУ, який передає сигнал на привід воріт. Відкривати і закривати ворота можна з машини або з дому – головне, перебувати в зоні дії приймача. У такій зручності криється і головний мінус-дешева автоматика часто не оснащена системами кодування і можна легко перехопити сигнал, тому краще вибирати найбіль безпечні системи європейських виробників. Бажано мати пульт з можливістю змінювати частоту передачі сигналу, так як якщо кілька пристроїв близько один до одного будуть працювати на одній частоті, то вийде повна плутанина, а це цілком можливо при наявності автоматичних воріт у сусідів по ділянці;
- з управлінням через смартфон. Тут використовується не радіо-сигнал, а супутниковий зв’язок. Додаток дозволяє також переглядати актуальний стан гаражних воріт. Зручно, адже не доведеться мати ще й пульт, функціонально, але дорого.
Розмір підйомних гаражних воріт
Визначитись з розміром відчину і воріт необхідно ще на етапі проектування гаража, а відштовхуватися варто від кількості машин і їх розмірів. Висота воріт повинна бути мінімум на 20 см більше, ніж висота авто. Зробіть запас, якщо підозрюєте, що в майбутньому будете встановлювати багажник зверху авто. Мінімальна висота – 2 м.
Для одного легкового автомобіля підійдуть ворота шириною 2,5-2.7 м, для мікроавтобуса – 2,7 – 3 м, для двох авто-5 м, для мотоцикла-2.3 м.
- Мінімальний розмір секцій-2*1,8 м, максимальний – 5 * 3 м, але деякі роблять і 6 * 3 м.
- Мінімальний розмір підйомно-поворотних воріт-2,25 * 1,92 м, максимальний – 5 * 2,125 м;
- Мінімум для ролетних воріт-2 * 1,5 м, максимум – 6 * 5 м.
При покупці звертайте увагу на наявність захисного покриття, що перешкоджає корозії. Також звертайте увагу на показники взломостойкости і не забувайте про гарантію, яка повинна бути не менше 5 років. Hörmann, наприклад, дає гарантію 10 років, що вже говорити про якість і відповідальність за свою продукцію.
Сергій Немченко – експерт у галузі дизайну інтер’єру, його роботи відображають гармонію стилю, комфорту та інновацій. Він досліджує останні тенденції в оформленні простору, надаючи читачам свіжі ідеї та практичні поради. Сергій ділиться своїми знаннями та досвідом у сфері дизайну, пропонуючи інноваційні рішення та цінні поради для створення гармонійного та стильного інтер’єру.